Loading...

Zero waste & emissievrij

100% Bio

Stel je eigen pakket samen!

Boek een tour in de fabriek

Single Origin

Wij kunnen hier ‘ja’ op zeggen. Maar het antwoord is complexer dan dat en heel belangrijk om te weten. We hopen dat je verder leest want elke consument zou dit beter moeten begrijpen om de juiste keuze in de winkel te kunnen nemen.

Een goed antwoord begint met de uitleg van het woord slaafvrij. Tegenwoordig veel gebruikt, maar waar gaat het om en wanneer kan een bedrijf dat eigenlijk echt roepen? Waar het in de context van chocola om gaat is gedwongen kinderarbeid, dé moderne vorm van slavernij. Dit is in veel delen van de wereld nog zeer gebruikelijk en het is waar dat je hier als chocolade producent direct invloed op hebt. Weet wel: garanties zijn er niet, maar kinderarbeid, en met name de ergste vormen ervan, kan grotendeels worden uitgesloten door 4 belangrijke stappen te nemen.

1. De keten zelf in handen hebben. Bean-to-bar betekent, als het goed wordt gedaan, dat de chocoladeproducent betrokken is bij het process vanaf het moment dat de boon van de boom geoogst wordt. Dit is de enige manier om de werk en leefomstandigheden van de boeren, direct en positief te beïnvloeden. Door zorgvuldige afspraken over werkwijze, veiligheid en transport. Maar ook: door duidelijke regels op te stellen voor leeftijdsgrensen voor de werknemers op de plantages. De meeste chocola die in de winkel ligt wordt ingekocht bij grote chocoladeproducenten en pas in Europa of America verder verwerkt. Dat maakt het bijna onmogelijk om de keten terug te traceren en kinderarbeid op plantages te voorkomen. Wij hebben de hele keten van boom tot reep in handen en houden persoonlijk contact met onze boerencorporaties.


2. Een living income betalen. De hoofdoorzaak van kinderarbeid wereldwijd is armoede. Om te voorkomen dat boeren hun kinderen aan het werk moeten zetten, de natuurgebieden waarin ze produceren beschadigen of de tijd die heerlijke cacao nodig heeft in het land van origine voor de optimale smaak te verkorten moeten de boeren beter betaald worden. Beter? Ja, ze moeten een living income betaald krijgen. Daar bestaan officiële barometers voor, om deze tarieven vast te leggen per regio. Wij betalen onze boeren 50% meer dan het Fairtrade minimum gemiddelde en zorgen er zo voor dat zij hun kinderen niet aan het werk hoeven zetten én zelf betere werkomstandigheden en werktijden kunnen aanhouden. Wij zijn continu bezig om te onderzoeken of onze prijzen in de verschillende regio’s nog passen bij de situatie van de wereld en onze boeren.


3. Bepaalde gebieden vermijden. Helaas kan zelfs een volledige keten en een beter inkomen in sommige landen kinderarbeid niet voorkomen. De westelijke gebieden van Afrika en met name de Ivoorkust en Ghana staan om kinderarbeid bekend. Sterker nog, hier gaat het om dangerous child labour. Kinderen tussen 5 en 17 worden ingezet voor het sproeien van pesticiden, wat enorm gevaarlijke chemische stoffen zijn die erg schadelijk voor kinderen zijn. Helaas neemt kinderarbeid in deze gebieden nog steeds toe. Wij sourcen onze cacao uitsluitend uit Peru, Colombia, Nicaragua en Congo, waar wij kunnen garanderen dat de pesticide niet worden ingezet, waar het politieke klimaat de kinderen beschermt en wij goede afspraken kunnen maken met de boeren en b
oerencoöperaties.

4. Bio, bio, bio! Nogmaals, het gaat hier vooral om dangerous forms of child labour, het sproeien van pesticides. Dit mag niet op bio producten. Er zijn strenge richtlijnen om bio gecertificeerd te worden. Gevaarlijke pesticiden mogen zeker niet gebruikt worden. Niet alleen belangrijk voor de chocolade eter en zijn lichaam, maar vooral voor de kinderen en boeren in de origine. Met een bio aankoop bescherm je niet alleen jezelf en de natuur, je beschermd ook de mensen aan het begin van de keten. Niet bio gecertificeerde chocola is een van de grootste gevaren voor kinderen in de cacaogebieden. Elke cacao import vanuit alle origines wordt bij Chocolatemakers in een onafhankelijk lab op 450 wereldwijd gebruikte pesticides getest.

Onze chocola is zo lekker omdat wij over een hoop stappen nadenken. Wij willen onze klanten verwennen. Maar nog fijner zouden we het vinden als jullie genieten én dit doorvertellen zodat iedereen bewustere keuzes in de supermarkt kan nemen.